Er schijnt te worden gefraudeerd door bedrijven die tegen betaling BPM informatie aanbieden. Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Bpm staat voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Je betaalt onder andere bpm wanneer je in Nederland een personenauto, motor of bestelauto koopt. Maar ook wanneer je een personenauto, motor of bestelauto importeert moet je bpm betalen. De bpm wordt berekend over de co2 uitstoot in gram/km of over de netto catalogusprijs. Wanneer je een auto gaat importeren, moet er altijd BPM aangifte worden gedaan. Het is niet zeker dat je altijd BPM moet betalen, maar de aangifte moet altijd gedaan worden. Als er namelijk geen BPM aangifte wordt gedaan, krijg je ook geen Nederlands kenteken. Het kan ook zijn dat je BPM aangifte moet doen als de auto al een Nederlands kenteken heeft. Dit kan zijn als je van een bedrijfsbus een camper of een personenauto maakt.
Als je een personenauto, bestelauto of motor gaat importeren dan moet je deze altijd eerst laten identificeren of keuren bij een RDW-keuringsstation. Vervolgens kan er aangifte van de bpm worden gedaan bij een bpm aangiftepunt. Soms zijn er situaties waarin vrijstelling van de bpm geldt en dan hoeft er dus geen bpm betaald te worden. Je bent zelf verantwoordelijk voor de BPM aangifte. Dit wil dus zeggen dat je zelf de berekening moet maken en formulieren in moet vullen. Maar er zijn meerdere manieren om de BPM te berekenen. Tussen de verschillende methoden kunnen veel verschillen zitten. Let daarom goed op waar je het gaat berekenen en reken het altijd een aantal keer uit zodat je nooit teveel gaat betalen. Je kunt het beter een keer te vaak uitrekenen dan maar één keer en teveel betalen.
De laatste tijd krijgt de RDW klachten over sites waarop tegen betaling een bpm berekening op kan worden gevraagd. Maar de RDW heeft niets van doen met de BPM, want de belasting wordt geheven door de belastingdienst. Als het jou is overkomen en je hebt geld betaald maar geen dienst ontvangen, dan kan er aangifte worden gedaan bij de politie.
Als je BPM gaat berekenen, dan moet je het meest voordelige BPM jaar kiezen als basis van je berekening. Soms denken mensen dat je de meest recente BPM formule moet gebruiken, maar dat is niet zo. Bijna ieder jaar verandert de BPM heffing. Je kunt de BPM ook berekenen aan de hand van de formule van een ander jaar. Dit noemen ze ook wel historische bruto BPM. Daarbij geldt de volgende regel: je mag iedere BPM berekeningswijze gebruiken, tussen de datum van toelating in het buitenland en de huidige datum. Bij een auto met als eerste toelatingsdatum één februari 2008, geldt dus dat je een BPM formule mag gebruiken uit 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 enzovoort.
Als je een auto importeert dan is de auto vaak niet nieuw. Wanneer de auto gebruikt is, dan mag je de bruto BPM afschrijven. Hetgeen wat dan overblijft is de rest BPM. Dat is het bedrag wat dan uiteindelijk betaald moet worden. Je hebt voor het berekenen van de BPM een aantal gegevens van de auto nodig. De verkoper moet je sowieso even vragen om de autopapieren. De gegevens die je minimaal nodig hebt zijn het merk, het model, de km stand, de datum van de eerste toelating in het buitenland, het chassisnummer, de co2 uitstoot, de standaarduitrusting en de optielijst inclusief de prijzen. Als je alle gegevens hebt, dan kun je BPM op afschrijving bepalen. Dit geldt voor een gebruikte auto, dus een auto met minimaal 3000 km op de teller en drie maanden oud. Het afschrijvingspercentage mag op drie manieren worden bepaald. BPM mag om te beginnen af worden geschreven op de leeftijd van de auto. Deze leeftijd wordt bepaald aan de hand van de datum van de eerste toelating in het buitenland. De tweede optie is dat er gekeken kan worden naar de koerslijst. Het gaat dan over de gemiddelde handelsinkoopwaarde van de auto. De BPM kan ook berekend worden aan de hand van een taxatierapport. Als een auto niet op de koerslijst voorkomt, dan kan dit rapport een uitkomst bieden. Nu je dit allemaal weet, is het goed om zelf te bekijken wat de kosten kunnen zijn als je BPM moet gaan betalen. Je kunt het op veel plaatsen uitrekenen, je kunt het ook laten doen, maar zorg ook dat je zelf wat berekeningen er op los laat zodat je weet waar je aan toe bent.